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Advancement of Electrical Machines towards Electrified vehicles (2015/11/17 福岡工業大学)

2015/11/24

【科目種別】電気エネルギー講座Ⅱ(英語科目)

■講 師: Dr. Cristopher Gerada
       ※都合によりDr. Puvaneswaran Arumugam から変更になりました。
■ご所属: University of Nottingham(ノッティンガム大学 電気電子工学科 英国)

■演 題: Advancement of Electrical Machines towards Electrified vehicles

■日 時: 平成 27年 11月 17日(火) 16:20 ~ 17:50
■場 所: 福岡工業大学 本部棟1階 Cultivation Site R2教室

■主催: 福岡工業大学 大学院工学研究科

■概要
 Technology in next generation electric vehicles is undergoing a significant development. Future electric cars are expected to be more fuel efficient and also simpler to service and maintain. The way towards this goal has been identified as a move towards “more electric” systems by replacement of combustion engine with electrical counterparts. Electrical machines and drives are a key enabling technology for such electric vehicle concept in which the key characteristics such as high torque density and power density, high torque for starting, at low speeds and hill climbing, and high power for high speed cruising, wide operating speed range and high efficiency over wide speed and torque ranges, particularly at low torque operation, should be accounted for.

(添付資料の図を参照のこと)

This seminar overviews various electrical machine technologies, including induction (IM) machines, switched reluctance (SR) machines, brushless permanent magnet (PM) machines and PM assisted electrical machines by taking into account the technology movement towards electric vehicles from conventional vehicles’ architecture. Design and the merits of electrical machine topologies, in terms of torque and power density, operating speed range, over load capability, and efficiency, will be presented. The concept of Hybrid technology and their benefits also will be presented.

【学生の関わり様】
 講義内容は,講義概要で示されていた電気自動車に応用されている先端技術だけでなく,ガソリンエンジン車や航空機の電動化に関する先端技術も含まれていた。参加人数が本学最高であったことから,講義内容の選定は適切なものであったと思われる。実際の講義は,専門外の人にも理解できるように工夫されていたため,講義終了まで受講生は興味を失うことなく,メモを取りながら熱心に聴講していた。
 質疑応答に関しては,受講生5名からの質問があり,質問に関連した討論が質問者と講師の間で行われた。講義は予定時間通りに終了したが,講義後の活発な討論により,予定時間を10分ほど超過する事態となった。主な討論内容は,主に電気自動車用モータの特性,設計方法,そして性能に関することであった。
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